ISTOn tarina 2003-2023

Käänteentekevä päähänpisto 

Eletään vuotta 1994 ja Savonlinnassa on kaunis ja aurinkoinen kesäpäivä. Eräs nuori mies on vailla tekemistä ja katselee tylsistyneenä ulos rivitalon ikkunasta. Hän huomaa, että taloyhtiön nurmikko kaipaisi leikkuuta ja päättää hoitaa homman. Ei mene kuin hetki ja työ on jo käynnissä.

Sattumalta samassa taloyhtiössä asuva isännöintialan yrittäjä näkee tämän ja ihmettelee. Kuka on tämä nuori mies, joka vapaaehtoisesti ja pyytämättä leikkaa nurmikkoa? Nämä kaksi alkavat juttelemaan ja käy ilmi, että nuori mies opiskelee tradenomiksi ja on vailla työharjoittelupaikkaa. Kun juttuhetki päättyy, on nuorella miehellä työharjoittelupaikka ja isännöitsijäyrittäjä on saanut itselleen harjoittelijan.

Elämässä on valintoja ja hetkiä, jotka määrittävät koko loppuelämämme kulun. Tuo nuori mies oli Iston toimitusjohtaja Jan-Erik, tuttavallisemmin Janne, ja tuo hetki määritteli sen, minkä parissa hän tulisi seuraavat vuosikymmenet työskentelemään. Alkoi Jannen matka isännöinnin maailmassa.

Monia ensimmäisiä kertoja 

Uralla isännöinnin ja kiinteistöjen parissa ehti tapahtua monia käänteitä, kunnes vuonna 2003 perustettiin Isto Isännöintitoimisto ja Jannesta tuli sen ensimmäinen työntekijä, myöhemmin omistaja.

Isännöintitoimisto Isto on siis palvellut taloyhtiöitä jo kahdenkymmenen vuoden ajan, ja matkan varrelle mahtuu paljon tapahtumia. Monia ensimmäisiä kertoja, jotka ovat vieneet Istoa kohti sitä, mitä se nyt on. Se missä tilanteessa Isto on tällä hetkellä vuonna 2023, on jotain mitä Janne ei olisi uskonut.

– Jos joku olisi silloin alussa kertonut, mitä kaikkea tämän 20 vuoden aikana tulee tapahtumaan ja kuinka isoksi Isto kasvaa, en olisi ikinä uskonut.

Tästä todisteena eräs hetki aikojen alussa, kun toimistolle piti hankkia avainkaappi taloyhtiöiden avaimille. Janne oli vahvasti sitä mieltä, että kyllä sadan avaimen kaappi riittää aivan hyvin. No, ei se sitten ihan riittänyt.

– Asiat ovat vain tapahtuneet, ei ole ollut suunnitelmaa eikä tavoitteita. On vain ollut kova palo tehdä, Janne toteaa.

Isto jätti ensimmäisen tarjouksensa lokakuussa 2003. Kyseessä oli rivaripätkä Savonlinnan Kellarpellossa, ja se saatiin hoitoon. Nykyään Isto isännöi yli 1000 kohdetta.

Vuonna 2004 oli aika palkata ensimmäinen työntekijä ja Jannen työkaveriksi tuli Juha Kinnunen, joka muuten työskentelee Istossa edelleen. Nykyään Jannella ja Juhalla on lisäksi noin 80 työkaveria.

Ensimmäinen liiketoimintakauppa toteutui Savonlinnassa vuonna 2005. Vuonna 2023 liiketoimintakauppoja on tehty 29.

Ensimmäisen kerran Savonlinnan ulkopuolelle uskaltauduttiin vuonna 2013, kun toimintaa laajennettiin Imatralle ja Lappeenrantaan. Vuonna 2023 toimistoja on 18 ja palvelua yli 20 paikkakunnalla.

Ensimmäinen tekninen asiantuntija palkattiin vuonna 2014. Hän oli Jouni Mähönen ja hän on myös Istolla edelleen töissä, tosin mutkan kautta paluun tehneenä. Vuonna 2023 teknisiä asiantuntijoita on kymmenen ja kiinteistöjohtamisen palveluista syntyy merkittävä osa Iston liikevaihdosta.

Isolla kirkolla Helsingissä ensimmäinen taloyhtiö tuli hoitoon vuonna 2017. Kuuden vuoden jälkeen tämä taloyhtiö on edelleen tyytyväinen asiakas ja Isto isännöi jo yli 100 kohdetta pääkaupunkiseudulla.

Vuonna 2020 saatiin virallista tunnustusta hyvin tehdystä työstä, kun Isto valittiin vuoden savonlinnalaiseksi yritykseksi ja vuonna 2021 Iston asiakaspalvelupäällikkö Minttu Makkonen valittiin vuoden isännöintiammattilaiseksi.

Tekemisen ytimessä – Iston ytimessä 

Iston ytimessä on aina ollut reilu ja rehellinen tekeminen. Yrityksessä johdon on mahdotonta vain päättää, että nyt meillä menee hyvin ja meillä on hyvä ilmapiiri. Sen eteen pitää tehdä töitä ja luoda puitteet sen mahdollistamiseksi ja olla itse esimerkkinä. Vasta, kun on itse johtajana rehellinen ja aito, voi sitä odottaa työntekijöiltäkin.

Kaikille annetaan mahdollisuus, kaikkiin lähtökohtaisesti uskotaan ja luotetaan. Ei kytätä, eikä jäykistellä, vaan annetaan työntekijöiden keskittyä työhönsä. Annetaan vapaus – odotetaan vastuunottoa.

Oikeat ihmiset oikeilla paikoilla on onnistumisen ydin. Työntekijöistä halutaan pitää huolta, sillä mitä parempi Istolaisten on olla, sitä paremmin he asiakkaita palvelevat. Istossa onkin erityisen hyvä olla töissä, tästä kertoo useat pitkäkestoiset työsuhteet sekä se, että moni on tullut takaisin käytyään muualla. Tästä kertoo myös se, että moni Istolainen sanoo Iston olevan kuin toinen perhe.

Aidosta luottamuksesta työntekijöihin kertoo myös se, että Iston johtoryhmä ei koostu vain osakkaista ja johtajista, vaan mukana on neljä työntekijää kaikista työnkuvista.

– He tuntevat asiakkaat ja työn arjen parhaiten ja tietävät miten toimintaa pitää kehittää.

– Ihmiset ovat koko tarinan ydin. Näin se oli alussa, näin se on ollut koko matkan ajan, ja näin se tulee olemaankin, sanoo Janne.

Alan edelläkävijä 

Isto on ollut monella tapaa alan edelläkävijä. Sisäisiä toimintatapoja ja palveluja asiakkaille on kehitetty ja otettu käyttöön monesti ensimmäisenä ja ensimmäisten joukossa. Esimerkkinä sähköinen palvelu Istonetti, minkä asiakkaat saivat käyttöönsä jo vuonna 2008. Istoappi, puhelimessa mukana kulkeva sovellus tuli käyttöön vuonna 2019, ja helpotti asumiseen liittyvien asioiden hoitoa entisestään.

Läpinäkyvyydestä asiakkaiden suuntaan on haluttu pitää huolta ja ensimmäisten joukossa mahdollistettiin taloyhtiön laskujen näkyminen reaaliajassa hallitusten jäsenille.

Isto on myös ensimmäisenä perustanut oman akatemian varmistamaan osaamisen kehittymisen. Isto Akatemia tekee tiivistä yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa, joista isännöitsijöitä valmistuu. Yksi monista Akatemian tavoitteista on vaikuttaa siihen, että isännöintikoulutus kehittyy edelleen.

Isto on myös ensimmäisenä isännöintialan toimijana ottanut sosiaalisen median aktiivisesti käyttöönsä. Sosiaalista mediaa halutaan hyödyntää koko alan puolesta puhumiseen positiiviseen sävyyn ja isännöitsijän työn tunnetuksi tekemiseen.

Ajan hermolla oleminen, kehittyminen ja vaikuttaminen on tärkeää Istolaisille. Vaikuttamismahdollisuudet Janne hyödyntää muun muassa Etelä-Savon kiinteistöyhdistyksessä, Kiinteistöliitossa, Isännöintiliitossa sekä Suomen Yrittäjien rakentamisen valiokunnassa.

– Otin vaikuttamisen tavallaan missiokseni, kun aikanaan ymmärsin, miten vähän alasta tiedetään, ja miten väärä kuva monella voi olla.

– Haluaisin, että jonain päivänä lapset hiekkalaatikolla puhuisivat, että haluavat isännöitsijäksi. Isännöinti on tärkeää työtä ja tätä tehdään kaikkien niiden noin 2,5 miljoonan suomalaisen hyväksi, jotka taloyhtiöissä asuvat.

Päällimmäiset tunteet 

Mitä ajattelee Iston perustaja nyt, kun miettii taaksepäin kulunutta 20 vuotta? Mitkä ovat päällimmäiset tunteet?

– Pieni epäusko. Onko tämä kaikki tapahtunut? En olisi ikinä uskonut.

– Iso kiitollisuus. Tämän on mahdollistanut oikeat ihmiset. Tämä ei ole ollut one man show. Kiitollisuus siitä, että olen löytänyt oikeat ihmiset ympärilleni. Osa heistä on kulkenut tämän matkan mukana alusta asti.

– Sopivasti ylpeyttä. Siitä, että on mahdollistanut työn monelle. Olemme onnistuneet luomaan hyvän työpaikan ja työilmapiirin. Fiilis ja tunnelma on edelleen sama kuin alussa.

– Kehittyminen ja kasvaminen. Työtä on tehty välillä vuorotta ja samalla on huomannut kasvaneensa johtajana sekä ihmisenä. Tässä on oppinut elämästä ja oppinut elämään, yhdessä muiden kanssa.

Entä asiakkaat vuosien varrella?

– Laidasta laitaan erilaisia ihmisiä on saanut tavata, välillä suurta viisautta ja välillä iloisen rehellistä asioiden osaamattomuutta. Pastorin ja psykologin vikaa täytyy hieman olla, että pärjää kaikkien kanssa. Teemme kuitenkin töitä tavallisten ihmisten kanssa, emme kiinteistöalan ammattilaisten kanssa.

– Kiitosta ei sinänsä aktiivisesti odota, mutta monesti on positiivista palautetta tullut. Asiakas saattaa esimerkiksi kahden tunnin kokouksen jälkeen kiittää kokouksen vetämisestä, ja sanoo sen sujuneen kuin tanssi. Kun vielä samalla voin itse aistia hyvän fiiliksen osallistujista, niin se on paras palkinto mitä voi toivoa.

Tarina jatkuu 

Kuten tämän tarinan alussa kerrottiin, Jannen uran alussa ja Iston toiminnan alkaessa ei ollut unelmaa eikä tarkkaa suunnitelmaa. Oli vain yksi tylsä hetki ja ahaa elämys mennä leikkaamaan nurmikkoa. Tämän jälkeen ajautumista tehtävästä toiseen, hetkestä toiseen, rekrytoinnista toiseen, liiketoimintakaupasta toiseen, kaupungista toiseen. On ollut kova halu tehdä. Jotain pitää tehdä. Ja mahdollisimman hyvin.

Ja hyvä siitä tuli. Erittäin hyvä. Ja mitä sitä hyväksi havaittua toimintatapaa muuttamaan. Samalla tyylillä ja intohimolla Isto kehittyy jatkossakin. ”Kunhan tässä nyt vähän istuskellaan” -asenne on loistanut aina poissaolollaan. Ja poissa se tulee olemaan jatkossakin.

 

Ota yhteyttä

Design By Digitaali
Design By Digitaali