On lokakuinen aamu Savonlinnassa vuonna 2003. Aurinko yrittää ujuttaa säteitään harmaan pilvimassan raoista pieneen toimistoon, jossa istuu Jan-Erik Wasenius.

Hän on ensimmäinen työntekijä ja osakas yrityksessä, jonka perustajana toimii tunnettu savonlinnalainen liikemies Jorma Vänttinen. 25 toimistoneliötä ja yksi isännöitsijä. Siitä alkoi Isännöintitoimisto Iston tarina.

Kasvu alkaa

Isto alkoi kasvaa jo seuraavana vuonna. Ensimmäinen rekrytoitu työntekijä Juha Kinnunen aloitti 2004. Hän on yhä tänä päivänäkin Iston palveluksessa – yritys onkin alusta alkaen halunnut rakentaa hyvää työkulttuuria, joka johtaa pitkiin työsuhteisiin. Siinä on onnistuttu hyvin.

Ensimmäiset yrityskaupat lyötiin lukkoon 2008 ja viisi vuotta myöhemmin laajennettiin liiketoimintaa Etelä-Karjalaan ostamalla isännöintiyritykset Imatralta ja Lappeenrannasta. Sama ralli on jatkunut toistakymmentä vuotta ja vuoden 2019 Kuopion yrityskauppa oli jo kahdeskymmenes lajissaan. Sitä seurasivat Riihimäki, Espoo ja Kotka 2020 alussa. Asiakkailleen Istosta on tullut juuri oikean kokoinen toimija; sopivan pieni ja riittävän suuri – samaan aikaan valtakunnallinen ja paikallinen.

Sähköisen asioinnin edelläkävijä

Perisuomalaiseen tyyliin Iston tulevaisuutta on matkan varrella ideoitu myös saunan lauteilla. Jan-Erik ja Lehtosen Timo paransivat maailmaa Punkaharjulla joskus vuosikymmenen vaihteessa ja visioivat uudenlaista isännöintitoimistoa. Sellaista, jossa palvelut saisi keskitetysti ja jossa sähköinen asiointi olisi tehty helpoksi. Maalailut osuivat yksiin ja Isto onkin ollut alansa sähköisen palvelun aallonharjalla pitkään. ISTOnetti lanseerattiin jo 2008 vuonna. Sittemmin Isto on ollut myös ensimmäisiä isännöintitoimistoja, joka on vienyt sähköisen asioinnin mobiiliin.

Alan aallonharjalla

Savonlinnan lokakuinen aamu on enää muisto vain ja 25 neliön toimisto on vaihtunut lukuisiin toimipisteisiin ympäri Suomea – nykyisin Isto työllistää kymmenittäin alan huippuammattilaista. Vaikka yritys on vuosien kuluessa kasvanut ja kehittynyt , niin ihmistä Isto ei ole unohtanut missään vaiheessa. Henkilöstön tyytyväisyys ja jatkuva kouluttaminen ovatkin erityisen tärkeitä asioita Istolle. Osaavan ja tyytyväisen porukan kanssa voidaan jatkossakin mahdollistaa turvalliset asumis- ja toimintaympäristöt, palvella asiakasta mahdollisimman hyvin ja samalla pysyä kehityksen aallonharjalla ja kehittää koko alaa.

Tervetuloa seuraamaan Iston tarina!