Isännöitsijä ja etätyö

Isännöitsijä etätyössä

Isännöitsijä voi eri syistä päätyä työskentelemään etänä.

Isännöinnin järjestäminen etätyönä on suhteellisen helppoa. Tämä edellyttää luonnollisesti, että isännöitsijätoimisto seuraa aikaansa ja on huolehtinut siitä, että pöytäkirjat, laskut, piirustukset ja muut tärkeät dokumentit ovat sähköisessä muodossa. Kun isännöitsijällä on käytössään toimivat laitteet ja yhteydet, sujuu isännöinti suurimmaksi osaksi samaan tapaan kuin toimistolta käsin lukuun ottamatta henkilökohtaista asiakaspalvelua ja kiinteistökäyntejä.

Työkalut etätyöhön

Toimivat viestintävälineet ja yhteydet ovat erityisen tärkeät etätyössä. Erilaiset chat-sovellukset sopivat työntekijöiden väliseen viestintään. Toimiva videopuhelujärjestelmä, jolla voi myös jakaa tiedostoja, on erinomainen isännöitsijätoimiston henkilökunnan väliseen yhteydenpitoon. Isännöitsijätoimiston kaikkien tiedostojen on hyvä olla tallennettuna pilvipalveluun, jolloin niitä voi käyttää, olipa etätyöläinen missä tahansa.

Kokousten järjestäminen etänä

Taloyhtiön hallitus päättää yhtiökokouksen pitämisestä ja aikataulusta lain puitteissa. Hallituksen on hyvä miettiä, minkä tyyppinen etäkokous on sopivin juuri heidän taloyhtiössään.  Etäyhteydellä osallistumisen pitää olla kaikille mahdollista.

Jos taloyhtiön osakkaissa on suuri joukko ihmisiä, joille uudet tekniset kokoustyökalut olisivat hankalia, voidaan ajatella vaikkapa puhelinyhteyttä tai sähköpostia. Myös antamalla valtakirjan sopivaksi katsomalleen osakkaalle, voi osallistua päätöksentekoon. Kokouksen voi järjestää myös sähköpostin tai perinteisen kirjepostin välityksellä.

Edellytyksenä on, että osallistuminen ja ääntenlaskenta ovat todennettavissa luotettavasti. Isoja asioita, jotka herättävät normaalissa yhtiökokouksessa keskustelua, kuten remontteja, ei ole järkevää päättää kirjekokouksessa.

Asiakaspalvelu etätöissä

Asiakas voi ottaa yhteyttä isännöitsijään ja asiakaspalveluun lukuisilla eri tavoilla: ISTO isännöinnin puhelinpalvelu 010 411 8100 on avoinna arkisin klo 9 -15 ja sähköpostiin voi laittaa viestin ympäri vuorokauden.

ISTO on myös taloyhtiöiden sähköisissä palveluissa edelläkävijä: ISTOnetti on toiminut jo vuodesta 2008. Syksyllä 2019 aloitti myös mobiilisovellus ISTOapp, jonka avulla asiakas saa tilattua vaikkapa taloyhtiön tiedotteet suoraan puhelimeensa.

Etätyön edut

Etätyön etuja ovat mm. työnteon tehostuminen: työtä voi tehdä paikasta ja ajasta riippumatta. Etätyö perustuu luottamuksen ja vastuun tasapainoon. Perinteisen työnohjauksen sijaan keskitytään työn tuloksiin. Vastuu ja luottamus vahvistaa työntekijän sitoutumista työhön, ja usein parantaa työn tuloksia entisestään. Etätyö vähentää myös yrityksen ja työntekijän hiilijalanjälkeä työmatkojen vähentyessä.

ISTOn työntekijät voivat tarpeen mukaan tehdä osan töistään etätyönä. Viime aikojen tapahtumat ovat ”pakottaneet” ajattelemaan monet toiminnot uudelleen ja varmasti jatkossakin tullaan käyttämään monia nyt opittuja etäratkaisuja.

Ota yhteyttä

Design By Digitaali
Design By Digitaali